Populariteit Zuid-Limburgs bier stijgt
Zuid-Limburgs tapbier wordt steeds populairder in Nederlandse steden buiten Limburg. Zo steeg het aantal horeca-zaken in Amsterdam die Leeuw bier schenken de laatste twee jaar van veertig naar honderd.
,,Amsterdam is onze groeibriljant'', zegt Leeuw-directeur J.Vermeer dan ook. Een andere stad waar de Valkenburgse brouwer veel afzet is Amersfoort. Volgens Vermeer bedient hij daar maar liefst zestig procent van de horeca aan het centrale plein, de Hof.
Ook bierbrouwerij Gulpener uit Gulpen maakt de laatste jaren een sterke groei door in de landelijke hoofdstad en verwacht dat deze trend zich voortzet. Volgens directeur J.Halmans wordt vooral in steden als Amsterdam, Utrecht en Groningen op steeds meer plaatsen Gulpener geschonken.
Vijftien jaar geleden waren er nog maar zo'n honderd horecazaken buiten Limburg met Gulpener, nu zijn dat er ongeveer achthonderd, vooral in steden. De afzet van Gulpener tapbier buiten de provincie is in die tijd meer dan verdubbeld.
De populariteit van Zuid-Limburgs bier komt volgens beide directeuren onder meer door het typische publiek in de grote steden, veelal studentensteden. Volgens Halmans is dit publiek op zoek naar ,,het bijzondere'' en valt een relatief onbekend Limburgs bier in Amsterdam veel meer op dan de grote bieren. ,,Het woord Limburg verkoopt goed in het Westen, als het gaat om eten en drinken'', meent Leeuw-directeur Vermeer.
Ook de Alfa-brouwerij in Schinnen, die alleen flessenbier produceert en geen tapbier voor de horeca, merkt dit. Brouwerijdirecteur H.Moens: ,,Vooral in studentensteden als Utrecht, Nijmegen en Groningen doen wij het exceptioneel goed.'' Het volume dat hij afzet buiten Limburg verdrievoudigde de afgelopen tien jaar. De Wijlrese brouwer Brand, eigendom van Heineken, ziet eveneens dat 'Limburg' steeds beter verkoopt, vooral in steden in het Westen van het land. Commercieel directeur J.Peters wil geen cijfers noemen, maar zegt wel dat vooral de laatste twee jaar de vraag naar Brand er sterk groeit. De sterk persoonlijke contacten die de relatief kleine Limburgse brouwers hebben met de horeca-ondernemers zijn volgens de brouwers een tweede belangrijke oorzaak voor het succes. Vermeer: ,,Horecazaken zijn vaak familiebedrijven en die stellen dat op prijs.'' Het gaat dan ook goed met de kleine Zuid-Limburgse brouwers. Tekenend hiervoor is volgens Leeuw-directeur Vermeer dat zijn bedrijf de eerste helft van dit jaar 3,3 procent meer fustbier afzette, terwijl de landelijke markt 10 procent kromp. Alfa maakt al jaren een groei door die boven de 10 procent ligt, vorig jaar zelfs boven de 20.
Leeuw bier wil het Amsterdamse succes nu gaan uitbreiden naar Den Haag. Leeuw werd daar een half jaar geleden in nog geen enkele zaak geschonken, inmiddels zijn het er vijf. ,,In het topsegment'', aldus directeur Vermeer. Hij mikt doelbewust op de topzaken, in de hoop dat de uitstraling van deze zaken ervoor zorgt dat andere horeca-ondernemers uiteindelijk ook voor Leeuw kiezen. De reden voor de focus op steden als Amsterdam en Den Haag is soortgelijk. ,,De trends voor Nederland worden in het algemeen gemaakt in Amsterdam.''